اشعه فرابنفش چیست؟

پرتو فرابنفش یکی از انواع پرتوهای غیر یونساز است،که میتواند آسیب های جدی را به سلامت موجودات وارد سازد. بحث خطرناک بودن نور آفتاب برای سلامتی از دیرباز مطرح بوده است به طوری که سقراط در کتاب خود از بیماری پوستی خطرناکی که در میان دریانوردان بیشتر مشاهده میشد سخن به میان آورده است،که احتمالا به سرطان ملانومای بدخیم پوست اشاره داشته است.  مبحث خطرات نور آفتاب برای زندگی موجودات در علم نوین به قرن 19 میلادی باز میگردد که در آن به عدم حیات در خشکی در دوره ایی که لایه اوزون وجود نداشت و نور آفتاب خصوصا بخش فرابنفش آن امکان هرگونه حیات را در خشکی گرفته بود.(طبق نظریه حباب. بر اساس این نظریه، قبل از آغاز حیات در زمین، گازهایی که از دهانه آتشفشان‌های زیر دریایی خارج می‌شده اند، قبل از رسیدن به سطح آب و تجزیه شدن، در داخل حبابی که در آن محبوس بوده اند، واکنش داده و مولکول‌های آلی ساده را بوجود می‌آورده اند.)

در طول سالیان متمادی اثرات مضر و مفید اشعه فرابنفش مورد تحقیق قرار گرفته است(2)، گرچه در ابتدای قرن بیستم از اشعه فرابنفش برای درمان بیماری سل و عفونت های پوستی استفاده میشد اما با ظهور آنتی بیوتیک ها و همچنین کشف فرایندهای خطرساز اشعه فرابنفش این استفاده ها کم کم منسوخ شد.

متاسفانه گزارش سازمان جهانی بهداشت درباره بیماری های مرتبط با اشعه فرابنفش نگران کننده و قابل تامل است. به طوری که سازمان جهانی بهداشت از آن(اشعه فرابنفش) با نام خطر خاموش نام میبرد.


لینک مربوط به محاسبه میزان کرم ضدآفتاب لازم  برای پوست شما

لینک بسیار جالب حتما نگاه کنید

شاخص های اشعه فرابنفش

دانلود فایل اصلی

Working Safely with Ultraviolet Radiation

دانلود فایل اصلی

اشعه فرابنفش

دانلود فایل اصلی

نور خورشید وسلامتی

دانلود فایل اصلی

حفاظت کارگران در برابر اشعه فرابنفش

دانلود فایل اصلی

معرفی کتاب

یکی از کتاب های بسیار مناسب درباره اشعه فرابنفش که اطلاعات کامل و جامعی را داراست کتاب اشعه ماورای بنفش منشا اثرات و اقدامات حفاظتی است

مولفین دکتر سعید متصدی زرندی و مهندس اعظم السادات حسینی الهاشمی ناشر انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

ویژگی های این کتاب ساده و روان بودن در عین داشتن اطلاعات کامل و همچنین چند طیفی بودن آن است که برای افراد مختلف کاربردی و قابل فهم است.

عملکرد مثبت ایران در حفاظت از لایه اوزون

در گزارش سازمان ملل آمده است:تهران 29 شهریور ماه 1385 (مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد) – بر اساس گزارش سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) روند پیشرفت عملکرد اجرایی برنامه های پروتوکل مونترال (حفاظت از لایه اوزون) در جمهوری اسلامی ایران بسیار مثبت بوده است.
ادامه نوشته

اقدامات جهانی

تشکیل کنوانسیون وین در سال 1985برای حفظت از لایه ازون و به دنبال آن عقد پروتوکل مونترال در خصوص مواد مخرب لایه ازون در سال 1987در واقع نقطه آغازی بر گسترش همکاری های بین المللی در سطح جهان برای حفاظت از لایه ازون استراتوسفری زمین محسوب می شود .کنوانسیون وین ضمن تعیین چهارچوب فعالیت های علمی وتحقیقاتی در زمینه حفاظت از لایه ازون . هم چنین تعهدات وشرح وظایف و مسولیت های کشورهای امضا کننده آن ,ضرورت تبادل اطلاعات و همکاری های علمی ,فنی ,قانونی ومالی وتلاش کشورهادر راستای گسترش آگاهی های عمومی در زمینه مورد تاکید قرار داده است.
ادامه نوشته

نقش دولتها

در كشور هاي كه سطح تابش uv بالاست بايد بر روي ساعاتي كه مواجهه میتواند خطرناك باشد(ساعت 10 تا 14)تمرکز بیشتری نمود.و دانش درباره ي uvو نحوه محافظت در بين مردم جامعه توسعه پيدا كند. كه در آینده ممكن است راه كارهاي عملي براي افزايش قابليت تطابق ارائه داده شود.

ادامه نوشته

برنامه های مدارس

مواجهه بیش از حد با تابش فرابنفش و منابع مصنوعی آن یک نگرانی توصیه  شده از جانب بهداشت عمومی است. این تابش نقش مهمی را در پیشرفت سرطان پوست و آسیب های چشمی بخصوص کاتاراکت و کاهش قدرت سیستم ایمنی را ایفا می کند. بخصوص بچه ها در خطر بیشتر تابش خورشید در طول دوره کودکی و نوجوانی هستند که مرحله مهمی را در هر دو نوع سرطان ملانوما و غیر ملانوما در آینده ایفا میکند. بچه ها دوره نهفتگی بیماری را بیشتر دارند و سالهای زیادی را دارند یعنی مرگ از سرطان پوست در بچه ها برای بهداشت عمومی بسیار وخیم تر است.

ادامه نوشته

راهنمای محافظت در برابر UV برای توریستها

توریسم بزرگترین صنعت دنیاست فقط در سال 2006بیش از 840میلیون توریسم با گردش مالی بیش از نیم تریلیارد  دلار در سراسر جهان وجود داشت.بیشتر این مسافرت ها حدود 75%در مناطق با آب وهوای گرم ومعتدل بوده است.و این آب وهوا ریسک مواجهه با uv را افزایش میدهد.وقتی توریست مریض یا دچار مشکلی میشود میزان رضایتمندی آنها از تورهای مسافرتی کمتر میشود وشاید در معرض خطر بیشتری نسبت به محل زندگی خود قرار گیرد.ودر نتیجه احتمال مبتلا شدن توریست ها به بیماری های بومی آن منطقه وجود دارد.

ادامه نوشته

نحوه انتخاب کلاه

برای محافطت از پوست وچشم ها در برابر UVانجمن سرطان ویکتوریا توصیه میکند که از کلاه لبه دار استفاده کنید .

بهترین کلا ها ,کلاه لبه دار هستند.

ادامه نوشته

نحوه لباس پوشیدن در برابر نور آفتاب

پوشش یکی از مهمترین فاکتورهای محافظت در برابر اشعه فرابنفش است به طوری که به گفته کارشناسان سازمان جهانی بهداشت پوشش مناسب میتواند تا ۷۵٪ قدرت محافظت کنندگی داشته باشد.

ادامه نوشته

محافظت چشم ها

برای محافطت چشم ها ,انجمن سرطان ویکتوریا توصیه می کند عینکی استفاده کنید که اطراف چشم را بپوشاند وطبق استاندارد های AS1067استرالیا باشد.

ادامه نوشته

نکات بهداشتی3(قیمت کرم ها)

نتایج تحقیقات انجمن سرطان ویکتوریا که در اولین کنگره جانی حفاظت در برابر اشعه فرابنفش منتشر شد نشان میدهد که :قیمت کرم ها همیشه نشان دهنده کیفیت نیست باید با توجه به نوع پوست خودمان spfرا انتخاب کنیم.

اگر پوست شما حساس است همراه استفاده از کرم ضد آفتاب از کلاه هم استفاده کنید.

نکات بهداشتی 2(مهم ترین قسمت نحوه استفاده از کرم های ضد آفتاب)

بنا به گزارش سالانه دانشگاه بیماری های پوستی استرالیا و سازمان جهانی بهداشت مهم ترین قسمت نحوه استفاده از کرم های ضد آفتاب استمرار در استفاده میباشد.این به این معنا است که مردم فقط از نصف قدرت محافطت کنندگی کرمهای ضد آفتاب استفاده میکنند.وهمچنین استفاده دوباره از کرم ها یادشان میرود.

نکات بهداشتی1(کرم ضدآفتاب در کودکان)

کرم ضد افتاب در بچه ها:

دانشگاه بیماری های پوستی استرالیا توصیه میکند در هر سنی برای کودکان اگر در وضعیت غیر ایمن و مواجهه با نور آفتاب از کرم ضد آفتاب استفاده کنید .هر چند بهترین راه دور نگه داشتن کودکان از مواجهه با نور خورشید است.

پیشنهادات انجمن سرطان ویکتوریا

انجمن سرطان ویکتوریا پیشنهاد استفاده از طیف گسترده ای از کرم های ضد آفتاب با spfبالای 30 را که باید محافظت کننئه باشد، ارائه داده است.هر چند کرم ضد آفتاب به تنهایی نمی تواند به اندازه کافی قدرت آسیب زدایی داشته باشد.انجمن سرطان ویکتوریا پنج گام را برای محافظت در برابر uv در حالتی که شاخص uv3وبالاتر باشد,توصیه میکند
ادامه نوشته

چگونه کرم ضد آفتاب با SPF مناسب را انتخاب کنيم؟

بهترين کرم ضدآفتاب، آن است که براي نوع پوست شما ايمني کافي به وجود بياورد. جدول زير ميتواند در تصميم گيري به شما کمک کند. توجه کنيد که مشورت با پزشک در انتخاب کرم ضدآفتاب مناسب توصيه ميشود، به خصوص اگر شما از داروهايي که حساسيت به نور را افزايش ميدهند استفاده ميکنيد يا پوست بسيار حساسي داريد، مشورت با پزشک ضروري است
ادامه نوشته

سبک زندگی سالم با اقدامات حفاظتی و کنترلی در برابر اشعه ماورائ بنفش

شواهد اخير نشان می دهد که  سبک زندگی افراد شامل عادات افراد در خصوص قرار گرفتن در معرض خورشيد مهمترين فاکتور خطر فردی برای آسيب ناشی از UV به شمار می رود  لذا  آموزش و تشويق مردم برای کاهش تماس با خورشيد سبب کاهش اثرات خطرناک بر سلامت آنها  می شود. در اين مبحث به بررسی روش های کنترل فردی برای محافظت در برابر اشعه ماورائ بنفش، علی الخصوص گروههای حساس می پردازیم:

ادامه نوشته

کرم ضد آفتاب

کرم ضدآفتاب نوعي لوسيون، اسپري يا ساير انواع محصولات است که از پوست در برابر اشعه خورشيد محافظت مي کنند و خطر ابتلا به آفتاب سوختگي و صدمات پوستي را کاهش مي دهد. اين موضوع منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست مي شود
ادامه نوشته

نحوه مراقبت

سبک زندگی یک واژه برای توصیف روش و شیوه زندگی فرد است ، که در ابتدا توسط روانشناس اتریشی آلفرد آدلر  در سال 1929 ابداع شده است.

به طور معمول  سبک زندگی  منعکس کننده نگرش فرد ، ارزش ها و یا جهان بینی است.

بنابراین سبک زندگی‌ای که مردم دارند بخشی از هویت آنهاست که می‌توان گفت مهم‌ترین منبع برای بررسی نوع نگاه و تفکرشان نسبت به مسائل ریز و درشت زندگی است .

علاقه‌مندی تک‌تک افراد جامعه به علم، هنر، خرید، دکوراسیون، روانشناسی، روابط دوستانه و فامیلی و  حتی طبیعت و نوع مصرف  و سرگرمی ها و طریقه لباس پوشیدن، مجموعه‌ای است که سبک زندگی‌شان را تشکیل می‌دهد.

ادامه نوشته

شاخص جهانی اشعه ماورای بنفش (UVI)

شاخص UV يک سيستم بين المللی برای گزارش شدت اشعه ماورای بنفش (UV) است که توسط سازمان بهداشت جهانی  سازمان جهانی هواشناسی، برنامه محيط زيست سازمان ملل و کميته بين المللی محافظت در برابر اشعه های غير يونيزاسيون ICNIRP، ابداع شده است

 
ادامه نوشته

افراد در معرض خطر اشعه ماورای بنفش

به طور کلی مهمترين دسته از افرادی که در معرض خطرات ناشی از افزايش اشعه UV و احتمال ابتلا به بيماری های مرتبط با آن قرار دارند به شرح ذيل هستند:

ادامه نوشته

اثرات اشعه فرابنفش بر سلامتی

مقادير کم اشعه ماورای بنفش (UV) برای انسان مفيد و حياتی است چراکه سبب ساخت ويتامين D می شود.مواجهه زياد با تشعشعات ماورای بنفش UV-A و خصوصاً UV-B یک عامل خطر برای سلامت عموماً برای انسان و بسياری از موجودات زنده مضر و خطرناک است محسوب می شود که میزان آن بستگی به طول مدت مواجهه با اشعه دارد.
ادامه نوشته

عوامل موثر بر میزان انتشار فرابنفش

ادامه نوشته

منابع تولیدکننده فرابنفش

منابع ساطع کننده اشعه ماورای بنفش (UV) عبارتند از منابع طبيعی (خورشيد) و منابع مصنوعی .
ادامه نوشته

تعریف اشعه:

تابش فرابنفش دامنه موجی است در گستره امواج الکترومغناطیسی با دامنه طول موجی کوتاه تر از نور مرئی، ولی بلند تر از پرتو X.

ادامه نوشته